Zo langzamerhand raakt vrijwel iedereen er wel van overtuigd dat de mens impact heeft op de klimaatproblemen die we dagelijks ondervinden. Maar welke bijdrage heeft nu de meeste impact? En hoe kan ik die verminderen?

Wat is bijvoorbeeld beter: minder vlees eten of niet meer vliegen? We raken overvoerd met tips over hoe we duurzamer kunnen leven. Ook het Duurzaamheidscafé maakt zich er schuldig aan … sorry nog daarvoor, namens de organisatie.

Verborgen impact

Hoe kun je nu weten wat echt goed is? Hoe kun je echt impact genereren? Babette Porcelijn schreef het boek ‘De verborgen impact’. Hierin laat zij zien hoe de impact van je gedrag op de hele keten is (van grondstofdelving tot afvalverwerking) en dus niet alleen de impact van je gebruik.

Het eten van een stuk vlees bijvoorbeeld, zorgt dat er ontbossing nodig is, waardoor er grond beschikbaar komt om veevoer (lees: gras) op te laten groeien. Om dat veevoer te behouden is er heel veel water nodig. Zomaar een voorbeeld van een impact die wij niet zien terwijl we een stukje vlees eten.

Maar moeten we dan alle leuke dingen laten staan? Mogen we dan helemaal niks meer? Nee, hoor, dat is niet wat Babette met haar boek wil zeggen. Het gaat vooral om bewustwording, weten wat er zich in de totale keten van mijnbouw, productie, transport, gebruik en verwerking afspeelt. Het boek schetst een vollediger beeld, waardoor je beter voor jezelf kunt bepalen welke aanpassingen voor jou haalbaar zijn en welk effect je daarmee kunt behalen.

Voetafdruk verkleinen

Lokaal zetten bijvoorbeeld Margot Ribberink, Victor van Oeijen en Joke Feenstra zich in om samen met jou te kijken op welke manier jij jouw voetafdruk kunt verkleinen. Op een manier die voor jou haalbaar is en die bij jou past.

Tijdens het Duurzaamheidscafé van 25 juni behandelen we elementen uit het boek van Babette over een mogelijk eco-positief leven en gaan we met specialisten daadwerkelijk aan de slag om je eigen doelen te stellen en concreet te maken.

Zonder een wijzend vingertje.

Meer informatie vind je hier.