Jeroen ter Heurne bij de eerste deelauto

In Lingewaard en omgeving is het nog nooit zo makkelijk geweest om op een groene manier van A naar B te komen. Door een burgerinitiatief, onder andere opgezet door Jeroen ter Heurne, staan er twee elektrische deelauto’s in de gemeente. Eén elektrische auto in Huissen en één in Bemmel. In samenwerking met Lingewaard Energie is het lokale initiatief nu echt van start gegaan. En met succes. In 2020 wonnen ze de juryprijs van de duurzaamheidsprijs in Lingewaard.

Na een uitgebreid onderzoek onder de bewoners van de gemeente, bleek dat er veel interesse was voor de elektrische deelauto. Door een fijne samenwerking met mobi Nederland kunnen geïnteresseerden uit de gemeente sinds september 2020 groen rijden zonder zelf in het bezit te zijn van een elektrische auto. Met name mensen die niet over een auto beschikken omdat ze hem maar zelden nodig hebben, of gezinnen waarbij er soms een tweede auto nodig is, maken gebruik van de deelauto’s. Een milieubewuste oplossing én gebruiksvriendelijke auto. Wat wil je nog meer?

Als burger kun je het verschil écht maken

Jeroen ter Heurne rijdt al in een (gedeeltelijk) elektrische auto sinds 2014. Iets waar hij zelf erg enthousiast over is. Jeroen: ‘Qua bijdragen aan duurzaamheid, maar ook over het rijcomfort en rijgemak. Ik raakte wel eens in gesprek met vrienden, familie en bekenden. Zij vonden allemaal hetzelfde: vooruitstrevend, maar ook spannend. Er heersen veel vooroordelen en angsten over elektrisch rijden. Kom je niet onderweg stil te staan? Hoe zit het met opladen? Is het niet alsnog heel duur? En zijn de batterijen niet milieuonvriendelijk om te produceren?’ Jeroen wilde hier wat mee. Zijn eigen ervaringen met elektrisch rijden waren positief en deze ervaringen wilde hij delen. Eerst speelde hij met het idee om zijn eigen auto uit te lenen, maar dat bleek niet zomaar mogelijk. Jeroen: ‘Ik dacht: als het voor mensen zo’n grote drempel is, moeten we ervoor zorgen dat we één of meerdere elektrische auto’s krijgen in de gemeente. Gezamenlijke auto’s zijn kostentechnisch goedkoper en mensen kunnen ervaren hoe het is om groen te rijden’ Met dit idee is hij naar Lingewaard Energie gestapt. Na een presentatie tijdens de ledenervaring vormde hij al snel een projectgroep en samen zijn ze het plan verder gaan uitwerken.

Rijden en groeien met EV Deelauto

Mobi Nederland had al auto’s rijden in het Noorden van het land en zij wilden hun – goed doorontwikkelde – dienstverlening graag uitbreiden. Hoe het precies werkt? Jeroen: ‘Elke auto heeft een vaste standplaats. De standplaatsen liggen op loopafstand voor de gebruikers en zijn bij laadpalen, zodat de auto’s altijd opgeladen kunnen worden. Je reserveert een auto, met een app open je de auto, en je rijdt ermee weg. Nadat je je rit hebt afgerond, ontvang je direct een bericht met de kosten voor de rit en wordt het bedrag betaald. Simpel en gebruiksvriendelijk dus. Als deelnemer kun je kiezen voor één van de drie abonnementen en daarnaast betaal je een bedrag per kilometer en per uur.’ De precieze prijzen vind je hier.

EV Deelauto Gemeente LingewaardOp dit moment zijn er al bijna 6.000 hele duurzame kilometers gemaakt. In totaal 81 ritten, gemaakt door 20 regelmatige rijders. Maar EVDeelauto heeft ambitie. Stap één is ervoor zorgen dat er nog meer mensen gebruikmaken van de deelauto’s, daarna kunnen ze groeien. Want hoe meer auto’s er rondrijden, hoe meer de auto’s worden gezien en hoe flexibeler deze kunnen worden ingezet. Dan kun je beter in de vraag voorzien. Jeroen: ‘Iedereen die elektrisch wil rijden moet dat kunnen. Zonder dat je zelf een elektrische auto hoeft aan te schaffen. Hiermee valt die financiële drempel weg. Voor de groep die het financieel zwaarder heeft, is dit de goedkoopste manier om over een veilige, moderne en duurzame auto te kunnen beschikken. Daarbij willen we graag uitbreiden. Op dit moment – tijdens de opstartfase – ondersteunt de gemeente ons. Maar na deze opstartfase moeten we op eigen benen staan. Dan moeten de auto’s die er zijn kunnen worden betaald uit de abonnementen en ritprijzen; daarvoor hebben we 6 tot 8 structurele gebruikers per auto nodig. Dat is onze ambitie: om structureel gebruik te bereiken, zodat we de deelauto’s nog breder beschikbaar kunnen maken. We willen heel graag groeien naar 5-10 auto’s in de gemeente’.

Een tweede vorm van groei is uitbreiding naar andere gemeentes of uitbreiding naar de zakelijke markt. Bijvoorbeeld bedrijven die een abonnement afsluiten voor ritten van medewerkers tijdens kantooruren, waarna de auto in de avonden en weekenden – wanneer deze niet door medewerkers worden gebruikt – beschikbaar is als deelauto. En als er omliggende gemeentes zijn die interesse hebben in het concept en aan willen haken, heel graag. Jeroen: ‘Op basis van onze start in Lingewaard zijn we al benaderd door enkele andere gemeenten in de regio. Als er interesse is vanuit particulieren of organisaties kunnen we snel uitbreiden. Daar wordt het alleen maar beter van.’

Interesse?

EV deelauto wil in de vraag voorzien. Voor iedereen. Omdat het duurzaam is, omdat het rijcomfort hoog is en omdat het financieel toegankelijk is. Dit is een mooi voorbeeld van een burgerinitiatief met impact. Een burger met ambitie, met een idee, die veel voor elkaar heeft gekregen.

Wil jij ook het verschil maken in jouw gemeente? Stuur een mail naar evdeelauto@lingewaardenergie.nl.

Twee gloednieuwe deelauto's in Bemmel en Huissen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *